Detta är dina egentliga konkurrenter

Året var 2004 och Mark Zuckerberg startade Facebook som några år senare skulle rita om den sociala kartan för både privatpersoner och företag. De olika sociala tjänsterna har växt och det har förändrat möjligheterna för företag. Idag så konkurrerar ditt varumärke inte längre med andra varumärken och företag i samma bransch. Idag så har det förändrats och konkurrensen ser helt annorlunda ut.

 

Vet du vem du konkurrerar med idag?

Två bin och en blomma

I takt med att de sociala tjänsterna förökat sig och blivit allt större och bättre så har vi människor blivit allt vassare på att filtrera bort traditionella bannerplatser. Vi vet på ett ungefär vart de är placerade och hur de ser ut. Men samtidigt så har företagsannonser i takt med sociala medier och kanalar förändrats. Idag så finns möjligheten att skicka ut sponsrade meddelande som då blandas skickligt med aktiviteter eller texter från dina vänner och kontakter.

 

Idag så konkurrerar ditt varumärke och företag med alla vänner och personer i de olika sociala nätverken.

 

Så vad kan och bör man göra för att nå ut?

  • Berätta saker av värde för läsarna
  • Jobba med och på rätt kanaler för din målgrupp. Testa dig fram för att hitta rätt kanal.
  • Integrera och lär känna din målgrupp
  • Var lyhörd, personlig och genuint intresserad av din målgrupp och produkt/tjänst
  • Låt marknadsavdelningen planera innehållet som en redaktion.
  • Producera kontinuerligt

 

Vill du komma i kontakt med oss? Fyll i dina uppgifter nedan.

Ditt för- och efternamn

Din epost

Dela gärna

Trender inom content marketing 2014

Trots att det känns som att sommaren nyss var här så lider 2013 snabbt mot sitt slut. Det har varit en intensiv höst, och det börjar bli dags att lyfta blicken mot 2014. Några som redan gjort det är Business2community.com. De har satt ihop en lista med content marketing-trender värda att hålla ögonen öppna efter under nästa år.

I det här blogginlägget vill vi highlighta två av de fem trender som listas, eftersom vi tycker att de är lite extra spännande och eftersom vi redan arbetar mycket med den typen av innehåll som det talas om:

  • Innehållsmarknadsföring mot särskilt utvalda grupper. För tillfället är det vanligen så att det redaktionella innehållet produceras så att alla företagets kunder och prospekt kan ta del av det. Men en trend som det hintas om inför nästa år är produktion av exklusivt innehåll mot utvalda grupper, där endast ett fåtal får ta del av det som företaget erbjuder.
  • Mer rörligt innehåll. Video på nätet växer, och i takt med att det blir vanligare i exempelvis media och i app-världen, så vänjer sig användarna vid att använda det som en källa till kunskap och information. Eftersom produktionspriserna dessutom faller när det kommer till skapandet av videoinnehåll ökar intresset även på andra marknader, och inom just content marketing-segmentet förväntas video växa stort under nästa år.

Video och exklusivt innehåll är dock bara två av trenderna. Här hittar du alla fem: Business2community.com

honda

Här kan ni också se ett kul content marketing-grepp som Honda använt sig av. De kombinerar en populär video-app och innehållsmarknadsföring i relationsbyggandet med sina kunder.

Dela gärna

Ett lyckat svenskt exempel på content marketing

Det lackar mot jul, och på eftermiddagarna när sötsuget sätter in här på Trulls kommer givetvis julgodis på tal. Idag tog jag mig friheten att surfa julgodisrecept. Jag surfade in på en sajt som varit en självklar tillgång för mig i många år nu, Arla.se. Men för första gången när jag sitter där slår det mig att Arla måste vara ett av Sveriges mest lyckade exempel på content marketing.

Jag har tidigare reflekterat över hur snyggt de smyger in sina produkter i recepten utan att det blir störande för konsumenten, men denna gången hade de dessutom lagt till ett erbjudande i ytterkant med koppling till produkterna i receptet. Riktigt snyggt. Jag funderade även på hur de befäster sitt varumärke som ”naturligt och svenskt” genom att låta utvalda mjölkbönder komma till tals i reportage och låta barn lära sig om mjölkproduktion i den tecknade världen Minior.

Arla Content Marketing

De har tagit ett helhetsgrepp om content marketing i flera år och gjort sin egen hemsida och sitt varumärke till en självklar del i folks vardag, i alla åldersgrupper! Ett varumärke som folk vill besöka och har nytta av. På så sätt kan de även enkelt nå ut till sin målgrupp med exempelvis erbjudanden och reklam.

För några veckor sedan skrev vi om ett företag som misslyckats brutalt med sitt content marketing-innehåll och fått kunderna vända mot både sitt eget företag och kunden som texterna handlade om. Det var klassiska misstag så som alldeles för subjektiva texter utan annonsmärkning och sedan locket på när mottagarna klagade. Arla står definitivt på motsatt sida.

/God jul

Caroline, reporter

Trulls Publishing

Dela gärna

Content Marketing – Sociala kanaler att sprida sitt innehåll på

Eftersom det är så pass massivt mediebrus i världen med alla annonser, banners reklamer och andra försök att få konsumenter att köpa produkter och tjänster så har kvalité och berättandet blivit allt viktigare.

sociala nätverk

I detta inlägg så ska vi lista de vanligaste sociala plattformarna som företag idag kan använda sig av. Märk också att vi valde att skriva idag då det dagligen lanseras hundratals nya tjänster i världen som vill erövra och bli det nya facebooket. Därför är det viktigt att vara uppdaterad om vad det är som gäller och fungerar. 


Sociala nätverk 

Facebook, Twitter, Google+ och LinkedIn

Videoplattformar
YouTube och Vimeo

Bildplattformar
Instagram och Flickr

Sociala communitys
Pinterest, Foursquare, and Quora


Det är mycket
att hålla koll på men genom att alltid försöka utgå ifrån vart potentiella kunderna befinner sig och vad de är intresserade av så ökar chansen att få nya, nöjda kunder in till sitt företag. Kvalitativt innehåll är idag en viktig process för att nå ut och påverkar ett varumärke på ett positivt sätt. Därför är just kvalitativt innehåll något vi lägger massor med fokus på när vi hjälper företag att nå ut och skapa engagemang och intresse. 

 

Vill du veta hur vi kan hjälpa dig att få fler kunder? Fyll i formuläret nedan. 

Ditt för- och efternamn

Din epost

Dela gärna

Content marketing-innehåll får inte vara för ”säljigt”

Innehåll märkt content marketing måste hålla en fin balans mellan sälj och redaktionell touch. Blir det för säljigt riskerar du att målgruppen avvisar innehållet, men undviker du dina egna produkter kan det också bli fel.

En bra väg att gå är att tänka att det primära målet med innehållet är att det ska engagera, inte sälja. Det sekundära målet är såklart att produkten/tjänsten ska sälja, men det sekundära målet kommer ofta på köpet om huvudmålet uppfylls.

penna

Bild lånad av majalarsson.se

Men hur omsätter du detta i praktiken? Vissa av företagen som anlitar oss vill att produkten nämns med namn i innehållet, andra vill inte ha med produkten alls utan bara uttala sig som experter. Här är det vårt jobb att guida kunden och förklara för- och nackdelar med respektive val. I större kampanjer på nätet kan det exempelvis vara en god idé att låta innehållet vara helt fritt från produktreklam och istället komplettera med en traditionell bannerannons för själva produkten/tjänsten, denna placeras då i anslutning till innehållsmarknadsföringen. Helt plötsligt har då kunden fått det bästa av två världar. De utbildar målgruppen inom ett ämne som denne själv letat upp och velat lära sig mer om, de visar att de är experter inom ämnesområdet, och de har på ett icke-aggressivt sätt även visat kunden att de har passande produkter/tjänster för ändamålet.

Är du intresserad av att lära dig mer om content marketing? Vill du ha förslag på en passande kampanj? Återkoppla till oss på Trulls så hjälper vi dig sätta ihop en lösning som passar just din målgrupp.

Dela gärna

Content Marketing – Historien bakom

Content marketing är något som blivit otroligt populärt. Det många inte känner till är att själva arbetet med innehåll och berättandet funnits i hundratals år. 

Företag och varumärket har länge letat efter sätt och metoder för att nå ut till rätt målgrupper. En av de starkaste metoderna vi blivit uppfostrade med är berättande och sagor. Content marketing handlar om värdefullt innehållet och det mest kända exemplet för detta är bibeln. 

Content marketing handlar om att engagera målgruppen med intressant innehåll och berättande för mottagaren. Det är precis det bibeln gör. Försök att minnas alla berättelser som man oavsett tro kan minnas från bibeln. Adam och Eva, Moses, Jesus, Noas Ark. 

Metoden har alltså funnit i hundratals år. Berättandet (i rätt forum och för rätt målgrupp) påverkar oss mer än vilken annons i tidningen som helst. Nu när termen, content marketing blivit stort och etablerat så hoppas vi på Trulls Publishing att fler företag förstår värdet i att satsa på rätt marknadsföringskanaler och gör det på rätt sätt.

 

Content Marketing Institute har skapat en video som leder dig genom olika varumärken och företag som just satsat på berättande. 

Och denna Infografiken baserades på filmen ovan.

Infographic of content marketing

Dela gärna

Vikten av att synas på rätt sätt

Content marketing är höstens hetaste trend enligt IDG-tidningen Internetworld. Skribenten Johan Larsson gör en spännande skildring av ett marknadsföringsområde som växer i rasande fart. Han skriver bland annat att dagens konsumenter kräver mer för att orka engagera sig och att 55 procent av alla företag planerar att öka budgeten för innehållsmarknadsföring under 2013 för att nå igenom mediabruset.

1380830945_05 2

Det går hand i hand med de signaler vi får från de marknadschefer vi talar med. Det räcker inte längre med en rad på Twitter eller Facebooksidan för företaget, speciellt inte nu när tjänsterna styr om och annonsanpassar sig. Du måste ha ett innehåll som dina kunder och prospekt faktiskt vill sprida. Det blir allt svårare att få läsarna/användarna att fånga budskapen och lägga dem på minnet, men content marketing och redaktionell kommunikation är en fungerande lösning eftersom det förpackar budskapet i ett attraktivt format.

Vi på Trulls tror att digital, redaktionell kommunikation är rätt väg att gå. Skippa dyra tryckkostnader och långsam hantering. Med redaktionella webb-artiklar i olika format, webb-tv och vår expertis inom sociala medier kan du lätt bli expert inom ett område i precis den utsträckning du vill, och samtidigt få viral spridning på innehållet. Det är content marketing 2.0.

Läs artikeln i sin helhet här: Internetworld.idg.se/2.1006/1.522575/content-marketing-hostens-hetaste-trend

Dela gärna

Redesign – Nya hemsidan är på plats

Vår redesign är klar – Vi har under en tid nu arbetat på en ny hemsida med modern, responsiv design och nu är den äntligen på plats! Målet har varit att tydliggöra vår digitala satsning eftersom det är där vi anser att framtidens marknadsföring har sin plats, samtidigt som vi vill att sajten ska genomsyras av enkelhet.

Vi känner att den nya designen når dessa målen samtidigt som den ger ett vassare intryck. Hoppas att ni håller med.

Dela gärna

Coca Cola satsar hela sin budget på content marketing

Content 2020 är namnet på Coca Colas marknadsföringssatsning, den fokuserar enbart på content marketing och nästan uteslutande på digitala kanaler. De säger bland annat att de ska sluta med envägskommunikation och börja med dynamiskt berättande.

Det är riktigt intressant för företaget har fattat det här beslutet utifrån gedigen research och kommit fram till att content marketing är det som verkligen fungerar. De har bland annat tittat på hur andra företag satsat på content marketing. Se gärna videon för att lära dig mer om hur de tänker:

Dela gärna
Screen Shot 2013-09-21 at 14.43.27

Bygg kundrelationer med redaktionell kommunikation

Vi skapar digitalt, redaktionellt innehåll som gör att kunder och prospekt vill läsa om ditt företag, dess tjänster och produkter. Det skapar i sin tur affärstillfällen och bygger varumärken.

Vi gör det vi är bäst på, kommunikation och texter som folk vill läsa. Medan ni kan koncentrera er på det ni gör bäst, era produkter och tjänster.

  • Digital tidning – appar till surfplattor och mobil, webbtidning, webb-tv, blogg
  • Nyhetsbrev
  • Webb-tv
  • IR
  • Språkeditioner
  • Multikanalspublicering
  • Spridning i sociala medier

Innehållet kan levereras på flera språk och i flera kanaler. Allt utifrån era premisser och önskemål.

Vill du lära dig mer om redaktionell kommunikation? Klicka dig in och läs mer om vår strategi.

 

Vill du att vi ringer upp dig?

Dela gärna