Content marketing-innehåll får inte vara för ”säljigt”

Innehåll märkt content marketing måste hålla en fin balans mellan sälj och redaktionell touch. Blir det för säljigt riskerar du att målgruppen avvisar innehållet, men undviker du dina egna produkter kan det också bli fel.

En bra väg att gå är att tänka att det primära målet med innehållet är att det ska engagera, inte sälja. Det sekundära målet är såklart att produkten/tjänsten ska sälja, men det sekundära målet kommer ofta på köpet om huvudmålet uppfylls.

penna

Bild lånad av majalarsson.se

Men hur omsätter du detta i praktiken? Vissa av företagen som anlitar oss vill att produkten nämns med namn i innehållet, andra vill inte ha med produkten alls utan bara uttala sig som experter. Här är det vårt jobb att guida kunden och förklara för- och nackdelar med respektive val. I större kampanjer på nätet kan det exempelvis vara en god idé att låta innehållet vara helt fritt från produktreklam och istället komplettera med en traditionell bannerannons för själva produkten/tjänsten, denna placeras då i anslutning till innehållsmarknadsföringen. Helt plötsligt har då kunden fått det bästa av två världar. De utbildar målgruppen inom ett ämne som denne själv letat upp och velat lära sig mer om, de visar att de är experter inom ämnesområdet, och de har på ett icke-aggressivt sätt även visat kunden att de har passande produkter/tjänster för ändamålet.

Är du intresserad av att lära dig mer om content marketing? Vill du ha förslag på en passande kampanj? Återkoppla till oss på Trulls så hjälper vi dig sätta ihop en lösning som passar just din målgrupp.