Detta är dina egentliga konkurrenter

Året var 2004 och Mark Zuckerberg startade Facebook som några år senare skulle rita om den sociala kartan för både privatpersoner och företag. De olika sociala tjänsterna har växt och det har förändrat möjligheterna för företag. Idag så konkurrerar ditt varumärke inte längre med andra varumärken och företag i samma bransch. Idag så har det förändrats och konkurrensen ser helt annorlunda ut.

 

Vet du vem du konkurrerar med idag?

Två bin och en blomma

I takt med att de sociala tjänsterna förökat sig och blivit allt större och bättre så har vi människor blivit allt vassare på att filtrera bort traditionella bannerplatser. Vi vet på ett ungefär vart de är placerade och hur de ser ut. Men samtidigt så har företagsannonser i takt med sociala medier och kanalar förändrats. Idag så finns möjligheten att skicka ut sponsrade meddelande som då blandas skickligt med aktiviteter eller texter från dina vänner och kontakter.

 

Idag så konkurrerar ditt varumärke och företag med alla vänner och personer i de olika sociala nätverken.

 

Så vad kan och bör man göra för att nå ut?

  • Berätta saker av värde för läsarna
  • Jobba med och på rätt kanaler för din målgrupp. Testa dig fram för att hitta rätt kanal.
  • Integrera och lär känna din målgrupp
  • Var lyhörd, personlig och genuint intresserad av din målgrupp och produkt/tjänst
  • Låt marknadsavdelningen planera innehållet som en redaktion.
  • Producera kontinuerligt

 

Vill du komma i kontakt med oss? Fyll i dina uppgifter nedan.

Ditt för- och efternamn

Din epost