Ett lyckat svenskt exempel på content marketing

Det lackar mot jul, och på eftermiddagarna när sötsuget sätter in här på Trulls kommer givetvis julgodis på tal. Idag tog jag mig friheten att surfa julgodisrecept. Jag surfade in på en sajt som varit en självklar tillgång för mig i många år nu, Arla.se. Men för första gången när jag sitter där slår det mig att Arla måste vara ett av Sveriges mest lyckade exempel på content marketing.

Jag har tidigare reflekterat över hur snyggt de smyger in sina produkter i recepten utan att det blir störande för konsumenten, men denna gången hade de dessutom lagt till ett erbjudande i ytterkant med koppling till produkterna i receptet. Riktigt snyggt. Jag funderade även på hur de befäster sitt varumärke som ”naturligt och svenskt” genom att låta utvalda mjölkbönder komma till tals i reportage och låta barn lära sig om mjölkproduktion i den tecknade världen Minior.

Arla Content Marketing

De har tagit ett helhetsgrepp om content marketing i flera år och gjort sin egen hemsida och sitt varumärke till en självklar del i folks vardag, i alla åldersgrupper! Ett varumärke som folk vill besöka och har nytta av. På så sätt kan de även enkelt nå ut till sin målgrupp med exempelvis erbjudanden och reklam.

För några veckor sedan skrev vi om ett företag som misslyckats brutalt med sitt content marketing-innehåll och fått kunderna vända mot både sitt eget företag och kunden som texterna handlade om. Det var klassiska misstag så som alldeles för subjektiva texter utan annonsmärkning och sedan locket på när mottagarna klagade. Arla står definitivt på motsatt sida.

/God jul

Caroline, reporter

Trulls Publishing