Content Marketing – Historien bakom

Content marketing är något som blivit otroligt populärt. Det många inte känner till är att själva arbetet med innehåll och berättandet funnits i hundratals år. 

Företag och varumärket har länge letat efter sätt och metoder för att nå ut till rätt målgrupper. En av de starkaste metoderna vi blivit uppfostrade med är berättande och sagor. Content marketing handlar om värdefullt innehållet och det mest kända exemplet för detta är bibeln. 

Content marketing handlar om att engagera målgruppen med intressant innehåll och berättande för mottagaren. Det är precis det bibeln gör. Försök att minnas alla berättelser som man oavsett tro kan minnas från bibeln. Adam och Eva, Moses, Jesus, Noas Ark. 

Metoden har alltså funnit i hundratals år. Berättandet (i rätt forum och för rätt målgrupp) påverkar oss mer än vilken annons i tidningen som helst. Nu när termen, content marketing blivit stort och etablerat så hoppas vi på Trulls Publishing att fler företag förstår värdet i att satsa på rätt marknadsföringskanaler och gör det på rätt sätt.

 

Content Marketing Institute har skapat en video som leder dig genom olika varumärken och företag som just satsat på berättande. 

Och denna Infografiken baserades på filmen ovan.

Infographic of content marketing