Innehållsmarknadsföring: Typexempel på hur det inte ska gå till

Gänget på Trulls hamnade nyligen i en diskussion angående vikten av oberoende innehåll för att kunden som läser/tittar/lyssnar inte ska känna att det är köpt. De vill inte känna sig påtvingade ett innehåll, och samtidigt ska det vara relevant och intressant för dem. Det ska gå att lita på innehållet även om det är sponsrat av ett företag.

Att detta är viktigt är det ingen som ifrågasätter, men gränsdragningen är det som är klurigt. En duktig journalist har känslan för den här gränsdragningen inarbetad i ryggmärgen (därför arbetar vi på Trulls enbart med journalister med lång erfarenhet från mediabranschen).

Det som föranledde det här blogginlägget var en text på det sociala nätverket LinkedIn. Texten är ganska lång, har du inte tid att läsa kan du därför skrolla ner till biten om The Atlantic – strax under mellanrubriken One audience, not two.

Här berättar skribenten om ett content marketing-/mediaföretag som heter The Atlantic, de skriver kort och gott artiklar för företag som sedan publiceras i media. Normalt sett annonsmärks den här typen av innehåll, det kan till exempel stå ”i samarbete med Företag”, och innehållet är skrivet (eller framställt) på ett sätt som gör att det är så oberoende som det kan bli trots att det är ett företag som framstår som experter i texten. Men The Atlantic missade såväl annonsmärkning som betydelsen av att skapa ett oberoende innehåll. Detta ledde till stora protester och massor av bad will mot både The Atlantic och det betalande företaget.

theatlantic

Dessutom började The Atlantic ta bort negativa kommentarer under artikeln – vilket är ett stort misstag. Du ska alltid bemöta kritik – på ett bra sätt såklart. Annars skapas bara mer ilska och bad will mot företaget.

Låt oss se detta som en läxa.

Att välja ett content marketing-företag som förstår sig på de här bitarna är a och o, och du märker ganska snabbt i förhandlingarna om den här kunskapen finns. Företaget ska kunna vägleda dig om innehållets utformning, ämnen med mera, du ska inte behöva vägleda dem.