Trender inom content marketing 2014

Trots att det känns som att sommaren nyss var här så lider 2013 snabbt mot sitt slut. Det har varit en intensiv höst, och det börjar bli dags att lyfta blicken mot 2014. Några som redan gjort det är Business2community.com. De har satt ihop en lista med content marketing-trender värda att hålla ögonen öppna efter under nästa år.

I det här blogginlägget vill vi highlighta två av de fem trender som listas, eftersom vi tycker att de är lite extra spännande och eftersom vi redan arbetar mycket med den typen av innehåll som det talas om:

  • Innehållsmarknadsföring mot särskilt utvalda grupper. För tillfället är det vanligen så att det redaktionella innehållet produceras så att alla företagets kunder och prospekt kan ta del av det. Men en trend som det hintas om inför nästa år är produktion av exklusivt innehåll mot utvalda grupper, där endast ett fåtal får ta del av det som företaget erbjuder.
  • Mer rörligt innehåll. Video på nätet växer, och i takt med att det blir vanligare i exempelvis media och i app-världen, så vänjer sig användarna vid att använda det som en källa till kunskap och information. Eftersom produktionspriserna dessutom faller när det kommer till skapandet av videoinnehåll ökar intresset även på andra marknader, och inom just content marketing-segmentet förväntas video växa stort under nästa år.

Video och exklusivt innehåll är dock bara två av trenderna. Här hittar du alla fem: Business2community.com

honda

Här kan ni också se ett kul content marketing-grepp som Honda använt sig av. De kombinerar en populär video-app och innehållsmarknadsföring i relationsbyggandet med sina kunder.